SÅ LÄR DU DITT BARN ATT LÄSA

BÖRJA MED HÖGLÄSNINGSBOKEN

Välj en tidpunkt på dagen när ni kan slappna av och mysa med böckerna. Börja med högläsningsboken. Läs den högt för barnet och prata om det ni läser. Börja sedan med lär-dig-läsa-böckerna. De är alltid knutna till högläsningsboken genom teman eller figurer.

SÅ ANVÄNDER DU LÄR-DIG-LÄSA-BÖCKERNA:

Titta på titeln och illustrationerna på bokens framsida. Vad handlar historien om, tror ni? Skapa förväntningar! Intresset för boken ökar när barnet börjar få en bild av vad som kan komma att ske.

Bilderna ger en idé om vad texten handlar om, och berättelsen blir enklare att följa.

Det är inte självklart att veta att vi börjar att läsa från vänster till höger. För att lära läsregler kan du låta barnet peka var ni ska börja läsa.

Läs och prata om texten. Låt barnet bestämma tempot.

4–6 år gamla barn vet oftast inte vad ett ord är. Att peka hjälper dem att skilja ut enskilda ord.

Låt barnet läsa om det känner igen bokstäverna eller delar av ord.

Att läsa ska vara en fin upplevelse! Det är underbart att le, vara nyfiken eller fantisera vidare om det som boken berättar. Det är också bra att relatera text och historier till saker som barnet själv har upplevt eller drömmer om.

För ett barn är det kul att läsa böcker om och om igen. Att länna igen och göra nya upptäckter kan skapa självförtroende. Prata gärna om vad ni kommer ihåg från förra gången.

Med hjälp av de andra bokstäverna kan barnet ändå få en idé om vilket ordet är. Om barnet kör fast, kan du vänta lite innan du hjälper till – sen kan du ljuda första bokstaven – inte stava (säga bokstavens ljud – inte bokstavens namn: B uttalas ”b”, inte ”be”). Du kan också be barnet att titta på illustrationen för att få hjälp att lista ut vilket ord det är.

När barnet gör rätt, är det JÄTTEBRA! Det ska du också berätta för barnet!

Det är viktigt att barnet känner för boken och får självförtroende med läsningen.

Till exempel kan du säga: ”Kan du hitta ordet sol?” Inte peka på ett ord och säg: ”Vad är det för ord?”

Orden är listade i lär-dig-läsa-böckerna. Fråga till exempel ”Var står ordet jag?”

Uppmuntra barnet till att använda olika röster och olika tonarter. Det ökar läsflytet, och det blir roligare att läsa.

Hör hur rösten förändras och går upp mot slutet av meningen ”Vad var det?” när det är ett frågetecken där. Ett frågetecken är en punkt med en krusidull över. Låt barnet få ropa när det är ett utropstecken – det är kul! Ett utropstecken är en punkt med ett streck över: ! Det ropar!

Låt inte barnet bli uttråkat av läsningen. Om barnet tycker att det är tråkigt, så har ni hållt på för länge.